ترم هفت درسی داشتیم به اسم "تجزیه و تحلیل آثار رسانه معاصر(اینستالیشن، پرفورمنس، ویدئو آرت و ... )" که براش چندتا تمرین انجام دادم. می خوام این تمرین ها رو که هر کدوم معرفی یا بررسی یک اثر هنری اینستالیشن(چیدمان) یا پرفورمنس(اجرا) هستن اینجا بذارم تا شما هم باهاشون آشنا بشید. اگر دوست داشتید، برداشت تون رو ازشون بگید و راجع بهشون گپ بزنیم. چون همونطور که می دونید، یک رابطه ی مثلثی هست بین مخاطب، هنرمند و اثر هنری. 

هنرمند

اثر هنری                               مخاطب 

تا قبل از دوران مدرن، هنرمند در راس بالای این مثلث قرار داشت و از اهمیت بیشتری برخوردار بود. از دوران مدرت به بعد به این سمت، راس این مثلث شروع کرد به جا به جا شدن و هنرمند و منظورش از اثر هنری اهمیتش رو از دست داد و برداشت مخاطب مهم تر شد. همون جمله معروف "هنرمند پس از خلق اثر هنری مرده است.". 

مخاطب

اثر هنری                               هنرمند

و هنرمند حتی به این جا به جایی هم بسنده نکرد، شروع کرد به شکستن مرزهای تفکیک شده ی "هنرمند"، "اثر هنری" و "مخاطب". یعنی چی؟ یعنی گاهی هنرمند خودش تبدیل به اثر هنری میشه و گاهی هنر دیگه یک رسانه(مدیا/مدیوم) ی یک طرفه نیست که هنرمند فرستنده پیام باشه و مخاطب گیرنده ی پیام(اثر هنری در اینجا اون پیامه)؛ بلکه با شرکت دادن مخاطب توی مراحل شکل گیری اثر، هنرمند مخاطب رو حتی در جایگاه خودش میذاره و هنر تبدیل به هنری تعاملی میشه. هنری که دیگه مرزهاش مشخص نیست و اثر هنری با کنش مخاطب شکل می گیره یا کامل میشه. دیگه منظور هنرمند از اثر هنری ملاک نیست، بلکه زاویه دید مخاطب مهمه و چون به تعداد افراد روی کره زمین تجربه ها و زاویه دید های مختلف داریم، به همون اندازه هم برداشت متفاوت داریم. 


خب با این توضیحات، برای شروع این چیدمان رو نگاه کنیم:


An Oak Tree - Michael Craig-Martin
یک درخت بلوط – مایکل کریگ-مارتین

در سال 1973 در گالری Rowan لندن نصب شد. این اثر مفهومی شامل یک لیوان شیشه ای حاوی مقداری آب که روی یک پایه ی شیشه ای و فلزی به دیوار در ارتفاع 235 سانتی متر نصب شده و یک نوشته تایپ شده با جوهر قرمز رنگ نصب شده در پایین تر از لیوان قرار دارد، می باشد. این هنرمند در ابتدا علاقه ی بسیاری به اینستالیشن ها با وسایل مورد استفاده روزمره داشت اما بعدتر به نقاشی روی آورد.


به نظر شما منظور هنرمند از این چیدمان چی بوده؟
نوشته قرمز مهمه توی نشون دادن منظور هنرمند اما دوست دارم قبلش خودتون فکر کنید و نظر بدید. توی پست بعدی کاملش رو میذارم بخونید. 


* Installation art
* Performance art
* Video art
* Conceptual art
* Media/Medium