بولت ژورنال چیه؟ نوعی دفتر همه کاره است. هر دفتری که بشه تصورش کرد، دفتر خاطرات، تقویم، برنامه ریزی، وظایف، خریدها، یادداشت، طراحی و هرچیز دیگه ای که شما مد نظر دارید، اما جمع شده توی یک دفتر ساده و عادی. کلمه ی گلوله Bullet کجا به کار میاد؟ نوعی شیوه ی برنامه ریزیه. به این صورت که هر وظیفه همراه با یه نشانه برای تشخیص سریع تر نوشته میشه. 
 نشانه های اصلی این ها هستن:
● وظایف Tasks
° لحظه های با ارزش Events
⁃ یادداشت یا چیزهایی که نمیخوایم فراموش کنیم Notes
+ یادداشتی طولانی که پایین تر از باقی وظایف می نویسیم(مثل خاطره) Long Notes 

نشانه هایی که پشت این ها قرار می گیرن برای توجه بیشتر:
* اولویت Priorities
! الهام بخش Insiration

اول هر کاری که می خواید انجام بدید/یادداشت کنید یه نشانه می ذارید و بعد مورد رو به خلاصه ترین حالت ممکن اما قابل فهم می نویسید. نمونه: 
● خرید کیک برای تولد مریم
° دورهمی با بچه های دانشگاه
⁃ شرکت سه شنبه تعطیل

هر کدوم از این موارد مثل یک گلوله می مونن. کوچیک، خلاصه و سریع. هر صبح برنامه تون رو می چینید، در طول روز تمام چیزها رو یادداشت می کنید که تا جای ممکن ذهنتون رو خالی کنید و طی روتین خاص تون کارها رو انجام میدید و شب قبل از خواب زمانی میذارید تا به روزتون رسیدگی کنید و کارهارو توی دفتر سر و سامون بدید. به چه صورت؟ نشانه های روی گلوله ها رو تغییر میدیم و در صورت لزوم دوباره میچینیم شون.
● وظیفه ای که هنوز انجام نشده/به پایان نرسیده Task Incomplete
✖ وظیفه ی انجام شده Task Complete
❮ وظیفه منتقل شده به آینده نگار Task Scheduled in Futurelog
❯ وظیفه منتقل شده به یه مجموعه Task Migrated to Collection
— وظیفه ی نامرتبط (اگر کاری زمانش گذشته باشه یا دیگه مربوط نباشه رو کامل خط میزنیم.) Task Irrelevent

این از تعریف ژورنال و بولت. حالا تقسیم بندی کلی این شیوه برنامه ریزی به چه صورته؟ چهار بخش اصلی داره. 
1. فهرست
2. آینده نگار
3. ماه نگار
4. روزنگار

فهرست: اول دفتر 2-4 ص خالی میذاریم و صفحات رو با مجموعه های مختلف شماره گذاری میکنیم تا راحت تر بهشون دسترسی پیدا کنیم.
آینده نگار: بعد از فهرست قرار میگیره. هرچیزی که توی ماه جاری یا ماه نگار ماه بعد قرار نگیره، به آینده نگار منتقل میشه تا زمان خودش وارد ماه نگار بشه. به تعداد ماه های بعدی سال تقسیم میشه.
ماه نگار: اول هر ماه قرار میگیره و درواقع تقویم کلی اون ماه هست. دو صفحه داره، صفحه ی اول تقویم کلی ماهه که کارها و اتفاقات مهم و مشخص توش یادداشت میشه و صفحه ی بعد تقویم ذهنی که کارهای کلی یا بدون تاریخ مشخص اون ماه رو اونجا می نویسیم تا بعد وارد روزنگار کنیم.
روزنگار: بعد از ماه نگار میاد و هرروز نگارش میشه. تمام کارها و اتفاقات و یادداشت های روز در طی 24 ساعت اونجا وارد میشه.

این بخش ها، با مفهوم مهاجرت کامل میشن. مهاجرت روزانه، که وظایف انجام نشده رو در صورت امکان به روز بعد میبریم. مهاجرت ماهانه، که کارها رو به ماه بعد منتقل می کنیم. مهاجرت سالانه مثل مورد قبلی. و مهاجرت کلی که از یه دفتر تموم شده به یه دفتر جدیده. بولت ژورنال با مفهوم بازبینی و بازبینی دوباره و برنامه ریزی و برنامه ریزی بهتر و تغییر دادن گره خورده. 

بخش دیگه ی بولت ژورنال شامل مجموعه های متفاوت میشه که توی این ها قرار نمیگیرن یا خیلی مفصل تر و پیچیده تر از اونی هستن که توی روزنگار بهشون پرداخته بشه. بعضی هاشون جنبه های سرگرمی بیشتری داره، مثلا مود روزانه یا دنبال کردن سریال های موردعلاقه، بعضی ها جنبه ی جدی و حرفه ای دارن، مثل پروژه ی کاری این ماه یا برنامه ریزی برای تحصیل در خارج یا گزارش درس شیمی. میشه برای هرچیز دلخواه مجموعه درست کرد و صفحاتش رو وارد فهرست کرد. 

به طور خلاصه، این همه ی بولت ژورنال بود. ویژگی خاص بولت ژورنال که اون رو از باقی روش های برنامه ریزی جدا می کنه، انعطاف پذیری زیادشه. هرکسی با ویژگی های شخصیتی و نیازهای شخصی و حرفه ای خودش اون رو میسازه و به اصطلاح شخصی سازی می کنه که تا جای ممکن باهاش راحت باشه. جز موارد بالا، که اونها هم میتونن بنا به خواست شما تغییر کنن، مثلا بعضی ها هفته نگار هم دارن، باقی موارد همه با آزمون خطا و کشف و یادگیری خودتون تغییر پیدا می کنن. بعضی ها فکر میکنن باید حتما تزئینات خاصی داشته باشه یا خیلی تمیز و مرتب باشه اما اصلا اینطور نیست. خیلی ها دوست دارن برای تزئینات و زیبایی دفترشون وقت بذارن اما خیلی ها هم نه، کارشون با یه مداد و خودکار و چهارتا خط جداکننده پیش میره. چون مسئله ی اصلی، دنبال کردن زندگی و هدف های شما و شناخت بیشتر خودتونه نه فخر فروشی زیبایی شناسی. هر موقع که یه دفتر تموم میشه، روی جلدش تاریخ شروع و پایانش رو میزنیم و توی قفسه میذاریم و بعد دفتر جدید رو شروع می کنیم. اینطوری هر زمان به یادداوری یک دوره یا پیدا کردن مورد خاصی نیاز داشتیم، دنبال اون دفتر میریم و فهرستش رو نگاه می کنیم. به تعبیر خودم، هر جلد از این دفترها میتونن کتاب زندگیِ ما باشند. همه ی تلاش ها، شکست ها و موفقیت ها، لحظه های خاص و نکته های مهم زندگی مون توش قرار میگیرند. بولت ژورنال شیوه ایه که ما رو به اکنون و شناخت بیشتر خودمون نزدیک می کنه. 

این همه ی چیزیه که برای آشنایی با بوژو لازمه. برای شناخت بهتر و بیشتر با بولت ژورنال و هدف گذاری و برنامه ریزی به کتاب "روش بولت ژورنال" نوشته رایدر کارول سر بزنید که با ترجمه زهرا نجاری از نشر کتاب کوله پشتی منتشر شده.

اگر سوالی هست زیر همین پست بپرسید، خوشحال میشم تا جایی که بدونم جواب بدم. دوست دارم نظرتون رو هم درباره بولت ژورنال بدونم، چه باهاش آشنا هستید و دفتر دارید و چه نه. باقی پست هام درباره بوژو رو اینجا پیدا کنید.