Nausicaä of the Valley of the Wind

این انیمیشن برگزیده‌ی سازمان حفاظت محیط زیسته. 🌱

هزار سال از سقوط جامعه‌ی صنعتی میگذره. سموم و الودگی‌هایی که انسان‌ها ساختن، وارد جنگل‌ها شد. حشرات جهش یافته شدن و درخت‌ها و گیاهان تغییر کردن. سم توی هوا جریان پیدا کرد و تمدن بشری کوچیک شد و به هرجایی که میتونست فرار کرد.

توی دهکده‌ای که به خاطر طبیعت خاصش از شیوع سم مصون مونده بود، دختری به اسم نااوشیکا هست. این دختر شاهزاده ی دهکده ی باده. نااوشیکا با همه فرق میکنه. اون جنگل سمی و حشرات رو درک میکنه و سعی میکنه به راز جنگل و سم ها پی ببره.

یک شب هواپیمای یه تمدن دیگه به اسم تولکی، در حال سوختن اونجا به کوه میخوره. مردم درون هواپیما میمیرن اما حشراتی که روی هواپیما بودن، سم رو توی دهکده پخش میکنن. و اونجا نطفه‌ی خیلی بزرگی پیدا میکنن که تولکی‌ها داشتن حمل میکردن. اون نطفه‌ی یکی از هیولاهای جنگجوی هزار سال پیشه که زیر خاک مدفون شده بود. روز بعدش، توکلی‌ها با هواپیماهای بزرگشون برای پس گرفتن جنگجو به دهکده حمله میکنن و شاهزاده رو گروگان میگیرن. اونها میخوان جنگل‌هارو به آتش بکشن. 

از این داستان، میتونیم شاهد شروع موسیقی متن های فوق‌العاده ی کارهای میازاکی باشیم. و نسبت به انیمیشن قلعه کاگلیوسترو، سطح گرافیک کار پیشرفت محسوسی کرده. این انیمه رو میازاکی از روی مانگایی که به همین نام منتشر کرده، ساخته.

یکی از چیزهایی که ساخته‌های میازاکی رو متمایز میکنن، اهمیت به دخترها و زن‌های قدرتمنده.

خیلی سال پیش، زمانی که تازه تمدن های بشری داشت شکل می‌گرفت، زمانی که اولین مجسمه های گلی ساخته میشدن و مردم شکار می کردن و تازه به کشاورزی رو آورده بودن، زن سالاری و مادر‌ سالاری وجود داشت. زن عنصر زایش، مادر زمین و طبیعت بود. به عنوان الهه پرستش می‌شد و برای همین مجسمه‌های گلی الهه‌ها از اون زمان به جا مونده. زن باارزش و قدرتمند بود. به زن ها ایمان داشتن به خاطر قدرت روحی و شخصیتشون. به خاطر ویژگی خاصی که میتونستن باهاش خلق کنن، زندگی ببخشن، متولد کنن، مثل طبیعت. 

با پیشرفت علم، زن جایگاهش رو از دست داد و بشر فراموش کرد...

کارهای میازاکی، از عمق افسانه‌ها و گذشته‌ی ما سر بر میارن. از عمق باور به زن ها و قدرت شون. اهمیت و ارزشی که دارن. کارهایی که فقط از دست‌های اونها ساخته است، کارهایی که فقط از قلب و احساس اونها برمیاد. به همین خاطر متمایز و قابل ستایش ان.